شی باتر چیه؟

سلام فیلینکویی های عزیز اگر دوست دارید بدونید که شی باتر یا همون کره شی چیه تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

شی باتر چیه؟

شی باتر از درخت روغن قلم یا درخت شیا گرفته میشه و این درخت در مناطق آفریقای غربی رشد میکنه. درخت شیا سال‌هاست که به عنوان یه درخت مقدس در ساوانای آفریقا شناخته شده.

 

درخت شیا دونه‌های قشنگی داره که مثل گردو دوتا پوست داره، یه پوسته اولیه سبزرنگ و یه پوست ثانویه چوبی و داخل این پوست چوبی کره شی قرارگرفته.



شاید براتون سوال پیش اومده باشه که شی باتر چطوری درست میشه؟ آیا ارگانیکه یا ماده شیمیایی هم بهش اضافه میشه؟ پس تا آخر مقاله همراه باشید.
 

خب بریم ببین شی باتر چطوری درست میشه...

مرحله اول: پوست کنی


مرحله اولش اینجوریه که این میوه ها رو سطح زمین پخش میشن تا خشک بشن و پوسته های اولیه میوه راحت جدابشن. در آفریقا زنان آفریقایی دور هم جمع میشن و با سنگ پوسته ها را میشکنن و به این مرحله میگن جداسازی و یا خرد کردن.

مرحله دوم له کردن

مرحله دوم له کردن این مغز میوه‌هاست تا مغز کاملا له بشه و آماده حرارت دادن بشه که به طور سنتی این کار رو با هاون انجام میدادن و الان که علم پیشرفت کرده دیگه این کار راحت‌تر شده و با دستگاه انجام میشه.
 

مرحله سوم حرارت دادن

مرحله سوم حرارت دادن مغزهای له شده است و این کار تو ظرف‌های سفالی بزرگه و با آتیش انجام میشده و به اصلاح "کره آتیشی" درست میشده و بایستی مدام هم‌زده میشده که ته نشین نشه و نسوزه ولی خب حالا با تجهیزات پیشرفته، کارها راحت تر شده.
 

مرحله چهارم روغن گیری

مرحله چهارم اینه که خمیری که از حرارت دادن درست شده رو با آب ترکیب می‌کنیم تا به جدا کردن روغنِ کره کمک کنه و کره روی سطح آب قرار بگیره و به راحتی قابل تفکیک باشه.

مرحله پنجم تبخیر


مرحله بعدی اینه که کره رو حرارت میدن تا آب‌هایی که هنوز باقی مونده تبخیر بشه و کره به وجود بیاد. شی باتری که در این مرحله درست میشه بوی طبیعیه کره رو داره و زرد رنگه.
 

مرحله آخر تصفیه کردن

مرحله آخر میشه تصفیه کردن شی باتر، در این مرحله کره زرد رنگ و با بوی کره ای تبدیل میشه به کره سفیدرنگ و بی بو که برای مراقبت از پوست و مو قابل استفاده ست. خب از تمام این مراحلی که گفتیم متوجه میشیم که این کره کاملا طبیعی و فاقد هرگونه مواد شیمیایی هست.
 
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 خب حالا اگر موافقید بریم یه فیلم از روند تهیه شی باتر ببینیم.

 

 
مجله فیلینکو